Apples programvareoppdatering iOS 15 er lansert og kan umiddelbart virke som en kraftig albue i siden på deg som tar i bruk e-postmarkedsføring. Vi i Tada har sett nærmere på hva du bør gjøre for at e-postmarkedsføring fremdeles skal være en av dine mest effektive markedsføringskanaler. 

«Personvernbeskyttelse for Mail forhindrer at avsenderen ser hvorvidt en e-post er åpnet eller ikke, og skjuler IP-adresser så avsenderen ikke kan finne ut brukerens posisjon eller bruke den til å bygge en profil om brukeren.»

Dette er deler av Apples egen informasjon rundt selskapets iOS 15-oppdatering.

For eksempel har kontroll på hvem som har åpnet mail fra deg vært nyttig data for mange som skisserer opp strategier og lager innhold til e-postmarkedsføring. Frem til nå.

Må tenke nytt

Denne nye personvernbeskyttelsen for Mail er noe brukerne kan velge å slå på eller av etter at de har oppdatert sine iPhoner, iPader og Mac-er med iOS 15. De fleste vil her sannsynligvis velge «Beskytt Mail-aktivitet».

Apples endringer vil blant annet føre til at du som markedsfører ikke lenger vil ha muligheten til å se hvem som har åpnet mailene du har sendt dem eller hvor dine mottakere befinner seg geografisk. Dette er informasjon som frem til nå har vært nyttig for å bygge kundeprofiler samt mål- og mottakergrupper.  

Endringene gjør at du som benytter deg av eller arbeider med e-postmarkedsføring må tenke nytt og legge om dine strategier.

iOS 15 vil rett og slett endre e-postmarkedsføringen slik vi kjenner den i dag.

Lag engasjerende innhold

Hva kan du så gjøre for at din e-postmarkedsføring fremdeles vil være en av dine mest effektive kommunikasjonskanaler for markedsføring? 

Et av de enkleste (og mest selvsagte) svarene på dét er å vie mer tid og fokus på hvordan du produserer innhold. Uansett flate, format og fasong, betegnes vellykket markedsføring som markedsføring som leder til engasjement og handling hos mottaker. 

Innholdet i dine e-poster må være så treffende, engasjerende og interessant at sannsynligheten er stor for at mailen i det hele tatt blir åpnet og at mottakerne handler slik du ønsker.

Vektlegg CTR

I e-postmarkedsføring er klikkfrekvensen (CTR) prosentandelen av mottakere som ikke bare åpner e-posten din, men faktisk klikker på en lenke i den. Siden klikkfrekvensen forventes å være upåvirket av personvernendringene i iOS 15, vil CTR være en gjenværende og pålitelige informasjonskilde man bør vektlegge. 

Gode råd til (e-post)livet nå etter at iOS 15 er lansert:

Utarbeid en grundig strategi for din e-postmarkedsføring

  • Hvem er mottakerne av dine e-poster?
  • Hvorfor har de meldt seg på ditt nyhetsbrev?
  • Hva engasjerer dem?
  • Hvilket innhold forventer de å motta – info om oppstart av et byggeprosjekt eller kampanjer/salg i nettbutikken din? 

Lag designmaler tilpasset din strategi

  • Bruk interaktive elementer som linker, animasjoner og ikoner for å oppnå klikk
  • Ha tydelig kobling mellom nettsiden og nyhetsbrevet ditt
  • Hvis du vil lede folk inn til nettsiden din, bør ikke all info stå i nyhetsbrevet 

Produser overbevisende, engasjerende og tillitsskapende innhold

  • Inkluder andre aktørers anbefalinger av dine produkter og løsninger
  • Har du nettbutikk? Vis at andre handler hos deg, f.eks. ved å vise til kundeanbefalinger
  • Fremhev det viktigste i nyhetsbrevet. Del gjerne opp i flere nyhetsbrev om du har flere viktige saker å melde
  • Vær konsekvent hva gjelder Tone of Voice og profil på innholdet i nyhetsbrevene  
  • Ikke prøv å være noen andre. Vær deg selv. Lag innhold du er trygg på og som du kan stå inne for

Tada har lang erfaring og bred kunnskap knyttet til e-postmarkedsføring. Med økt bevissthet og gode strategier for hva og hvordan du produserer innhold, trenger ikke iOS 15 være noe å frykte. Vi har heller stor tro på at Apples oppdatering kan fremprovosere og føre til mer kvalitet og bedre butikk for deg som benytter e-postmarkedsføring.