
AOF HAUGALAND
Oppgaven
AOF Haugaland er den største videregående skolen for voksne på Haugalandet og er en av Norges største fagskoler innen helse- og oppvekst. Utdannings-institusjonen ønsket å opprettholde samme antall eller rekruttere enda flere søkere i målgruppen 18-30 år til å velge karakterforbedrende undervisning og studier for generell studiekompetanse. Spesielt med tanke på at den nasjonale konkurrenten Sonans nå var kommet på banen her lokalt.
Løsningen
Vår løsning ble «Irriterende karakterer». Ved bruk av irriterende tallkarakterer belyste vi på en humoristisk og bokstavelig måte at karakterer står i veien, henger over, slepes etter eller rett og slett bare er irriterende for deg så lenge du ikke gjør noe aktivt for å forbedre og bli kvitt dem. All digital kommunikasjonen ledet mottakerne til en landingsside hvor man kunne lese mer om studietilbudet og søke skoleplass hos AOF.


Arbeidet vårt resulterte blant annet i 8 ulike filmer hvor plagsomme, brysomme, irriterende og slitsomme karakterer er til hinder for unge på deres vei videre. Utsnittene er tilpasset både liggende, kvadratiske og stående format for fleksibel bruk i alle digitale kanaler. Filmene ble filmet lokalt og håndholdt for naturlig gjenkjennelseseffekt.
Karakterene irriterte og fikk oppmerksomheten til unge i form av som filmer på Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube, i tillegg til i andre kanaler som display- og radioannonser samt annonser både i lokalaviser og på busser.
FAG|FOLK
AOF Haugaland tilbyr også fagskoleutdanning – høyere yrkesfaglig utdanning som ligger på nivå over videregående opplæring. For denne utdanningstilbudet utarbeidet vi konseptet FAG|FOLK bestående av filmen under samt digitale annonser vinklet på hvilke faglige og menneskelige kvaliteter som er en fordel å ha på plass innen ulike yrkesretninger.
FAG|FOLK-konseptet gikk på Facebook og Instagram. Samme funksjonalitet i slideren ble også brukt i displayannonser, da som rene HTML5-annonser.
🏆🎉 «Irriterende karakterer» ble tildelt gull både i kategorien Kampanje og Digital kommunikasjon under Gullsild 2018