cleo - Identitetsdesign 4

Match i Haugesund sentrum fikk i fjor nye eiere. Klesbutikken bærer nå navnet CLEO og vi i Tada har utformet ny visuell identitet.

Karina Jansen og Wanja Bauge har ekspedert haugalendinger i flere lokale sko- og klesbutikker i 16 år. Etter å ha vært kolleger i mange av dem, tok de i 2021 steget over til å selv eie og drive den tidligere Match-butikken i Haugesund sentrum, som nå har fått navnet CLEO.

Vi i Tada fikk i oppdrag å skape butikkens nye visuelle identitet.

cleo - Identitetsdesign 7
cleo - Identitetsdesign 6

CLEO er en gresk prefiks som gjerne oversettes til stolthet, berømmelse eller ære. For å gi identiteten med nøytrale bokstaver mer personlighet og gjenkjennbarhet, har vi utformet et minimalistisk stjernesymbol. Dette er bygget opp med de samme buede formene som i C-en og O-en, hvor stjernen symboliserer ordene nevnt over. Stjernesymbolet tas også igjen som dekorelement.

cleo - Identitetsdesign 10
cleo - Identitetsdesign 8

Den litt utradisjonelle plasseringen av logosymbolet er valgt fordi en stjerne bør henge høyt, samtidig som vi ville at CLEO-navnet skulle være i fokus. Derfor er stjernen plassert oppe til høyre.

cleo - Identitetsdesign 4
cleo - Identitetsdesign 9

Et årstall legges gjerne til en logo etter mange år for å symbolisere erfaring og historie. Vi mener at også nyskrevet historie er spennende. Derfor er også «Est. 2022» en del av logoen.

cleo - Identitetsdesign 2
cleo - Identitetsdesign 1

Bokstavene i CLEO er tegnet spesielt for CLEO og har således ikke noe utgangspunkt i en font. Det er bare fire bokstaver og vi ville at disse fire bokstavene, sammen med symbolet, skulle snakke sammen og skape en identitet. C-en og O-en er utformet basert på en perfekt sirkel, mens L-en og E-en har samme bredde.

cleo - Identitetsdesign 3
cleo - Identitetsdesign 5

Les den fine artikkelen Haugesunds Avis laget like etter at CLEO åpnet dørene midt i Haraldsgata i Haugesund.