
Match i Haugesund sentrum fikk i fjor nye eiere. Klesbutikken bærer nå navnet CLEO og vi i Tada har utformet ny visuell identitet.
Karina Jansen og Wanja Bauge har ekspedert haugalendinger i flere lokale sko- og klesbutikker i 16 år. Etter å ha vært kolleger i mange av dem, tok de i 2021 steget over til å selv eie og drive den tidligere Match-butikken i Haugesund sentrum, som nå har fått navnet CLEO.
Vi i Tada fikk i oppdrag å skape butikkens nye visuelle identitet.


CLEO er en gresk prefiks som gjerne oversettes til stolthet, berømmelse eller ære. For å gi identiteten med nøytrale bokstaver mer personlighet og gjenkjennbarhet, har vi utformet et minimalistisk stjernesymbol. Dette er bygget opp med de samme buede formene som i C-en og O-en, hvor stjernen symboliserer ordene nevnt over. Stjernesymbolet tas også igjen som dekorelement.


Den litt utradisjonelle plasseringen av logosymbolet er valgt fordi en stjerne bør henge høyt, samtidig som vi ville at CLEO-navnet skulle være i fokus. Derfor er stjernen plassert oppe til høyre.


Et årstall legges gjerne til en logo etter mange år for å symbolisere erfaring og historie. Vi mener at også nyskrevet historie er spennende. Derfor er også «Est. 2022» en del av logoen.


Bokstavene i CLEO er tegnet spesielt for CLEO og har således ikke noe utgangspunkt i en font. Det er bare fire bokstaver og vi ville at disse fire bokstavene, sammen med symbolet, skulle snakke sammen og skape en identitet. C-en og O-en er utformet basert på en perfekt sirkel, mens L-en og E-en har samme bredde.


Les den fine artikkelen Haugesunds Avis laget like etter at CLEO åpnet dørene midt i Haraldsgata i Haugesund.