Maritim Opplæring og Maritim Karriere
Dra til sjøs!
Vår tredje kampanje for Maritim Opplæring og Maritim Karriere følger opp to år med rekordresultater. Aldri før har flere unge søkt maritim utdanning.
Denne kampanjen bytter ut kjendiser med to unge skuespillere i målgruppen. Vi bestemte oss også tidlig for å satse hardt på stoppeffekt i alle scrollende kanaler. Det visuelle uttrykket skulle være slående, inspirert av det Wes Andersonske univers. I løpet av kampanjen blir vi kjent med Ida og Emil, som lurer på hva de skal bli, og hvordan jobbtilværelsen vil gå utover alt de liker å gjøre på fritiden.
For å gjøre ting skikkelig, er alle bakgrunner og effekter fysiske. Bakgrunnene er enten i papp eller projisert under opptak. Alle detaljer er nøysommelig valgt ut og omhyggelig plassert. Drivende snø er noe konfetti og en løvblåser. Vannski-bevegelser er noen som rister i en stige. Toget dras av en snor utenfor bildet. Den snurrende yrkesmessen dreies med håndmakt. To tredemøller var involvert. Resultatet er en serie filmer som i sin praktiske tilnærming skiller seg kraftig ut visuelt, og der håndverket forsterker budskapet.







Filmene er produsert i samarbeid med Moxey (som også har stått for blant annet sinnrikt snekkerarbeid), og vi fikk låne det verneverdige, historiske kystruteskipet M/S Sandnes til innspilling. Det passer jo ekstra fint, all den tid skipet har gått som skoleskip under navnet «Gann».
Denne kampanjen er en del av Maritimt Forum og Norges Rederiforbunds rekrutteringskampanje kalt Maritim Karriere. Og for tredje året på rad settes det ny rekord i antall unge som velger maritim utdanning. Vi er glade for å kunne bidra. Skip o’hoi!