
Oppgaven
Hva kan få folk som bor i utkanten av regionen til å kjøre til Haugesund sentrum for å kjøpe briller og solbriller i butikken til Ifocus Optikk?
Løsningen
Kvalitetsbriller og en prisrabatt på dem tilsvarende avstanden de bor fra brillebutikken.
«Jo lenger du har dratt, jo større rabatt»
Med oppstart i 2015, er Ifocus Optikk et av de yngste tilskuddene av optikere i Haugesund sentrum. Med sin til nå forholdsvis korte levetid er det mange i vårt distrikt som fortsatt ikke kjenner til butikken. For å trekke kunder også fra byens utkant og ellers på Haugalandet, laget vi en kampanje hvor optikeren gir rabatt på kjøp av solbriller og briller, en rabatt som øker i prosent jo lengre kunden har bostedsadresse unna optikerens butikklokaler i Haugesund.
Kampanjen Eyes on the Road består av nettsiden eotr.no, hvor du taster inn ditt postnummer før du så får oppgitt hvor mye du får i kjøregodtgjørelse/rabatt på ditt brillekjøp hos Ifokus Optikk.
For utregningen av hvor stor rabatt de forskjellige kundene får ut i fra hvor de bor, brukte vi Bring sin postnummer-API og la på egendefinerte rabattsoner. Infoteksten på nettsidekalkulatoren er også tilpasset hver av de ulike rabattsonene.
Til kundens og vår store begeistring har kampanjen vært svært vellykket. Daglig leder hos Ifocus Optikk kan rapportere om 31 prosent økning i butikkens omsetningen under kampanjeperioden. Mange av optikerens nye kunder tilhører også kampanjens målgruppe, med bostedsadresse i regionens ytterkant
Kampanjefilmen, hvor vi foran kameraet fikk låne hardtslående trommis og coolness-utstrålende Ørjan Haaland, er produsert av dyktige Kristoffer Vincent Hansen.
Ønsker din bedrift lignende løsninger fra Tada, kontakter du Gunhild 👇🏼