Norges billigste lån-
sering

Oppgaven

Himla.no er en digital tjeneste fra Fana Sparebank som tilbyr banktjenester til hele landet med betingelser i toppsjiktet. Dette måtte ut til hele Norges befolkning, med fokus på de store byene.

Løsningen

Norges billigste lån-seringskampanje. Alt vi gjorde, gjorde vi billig – men også skikkelig. Helt i tråd med Himla-ånden.

Visuell identitet

Vi har hverken stått for logo eller fontvalg, men fargepaletten ble utvidet fra kun Himla blå (primær) for å ha et mye større spillerom i grafisk materiell som for eksempel annonsemateriell og nettsider.

Teaser-kampanje

Himla er billige, men de er også litt firkanta. Du må ha 25% egenkapital for å bli kunde, og du må kunne fikse det meste selv i nettbanken. Da blir det til gjengjeld veldig billig. 

For å reflektere dette skapte vi en rekke firkanta avatarer som figurerte i webannonsering fram mot lansering, og på den ferdige nettsiden. 

Lån-seringskampanje

Det unike med Himla banktjenester er at de er heldigitale, hel-egalitære (alle får samme rente) og helt i toppsjiktet når det gjelder betingelser. 

Himla bruker ikke ressurser på tull og fanteri, det er sånn de holder seg så billige. Dette burde reflekteres i lanseringskampanjen, tenkte vi. Så vi kom opp med en rekke uttak av billige lanseringsmateriell.

Én stk. flyer.
A4-plaketer på oppslagstavler.
Animerte luftskip.

Lånseringsfilm

Vi måtte selvfølgelig ha en film. Den hadde vi to krav til (utenom at den selvsagt skulle være knakende god og effektiv):

  • Den måtte være billig i produksjon.
  • Og billig i distribusjon.

Lånseringsannonser

Vi fornyet annonseuttrykket litt da vi gikk fra teasing til lansering, og kjørte samtidig ut flere varianter.

Siden alle Himla-kunder som nevnt får akkurat den samme, gode renten, identifiserte vi én ting som manglet i forhold til andre tilbydere av banktjenester: eksklusive avtaler.

Hos Himla hjelper verken medlemsskap i fagforening eller utdanningsforbund på renten. Du får heller ikke rabatt for et prominent etternavn eller gode kontakter. For å kompensere for dette laget vi noen «avtaler» som alle kan føle seg inkludert i, som for eksempel «Kommuneavtalen – for alle som bor i en kommune».

Himla nettsider

Gode nettsider er relativt viktig for en nettbasert leverandør av banktjenester. Vi har stått for designet, og i tillegg vært med på å forme kundereisen gjennom den Himla fine og brukervennlige nettbanken.