Oppgaven

Identitet, nettside og all markedsføring og kommunikasjon rundt leilighetsprosjektet skulle treffe et bredt publikum bestående av forskjellige målgrupper da Bygaarden vil bestå av 28 leiligheter for folk i mange ulike livssituasjoner.

Løsningen

Bygaarden inneholder et konsept som danner en rød tråd gjennom hele prosjektet og de ulike prosessene. Navn og konsept ble blandingen av dét å bo i by og samtidig ha tilgang til hage. I dette tilfelle garden, men med dobbel a i navnet Bygaarden. 

Bygaarden nord i Haugesund sentrum blir et boligprosjekt med 28 leiligheter fra HAUBO – forvalter av over 4500 boliger på Haugalandet, fordelt på 140 borettslag og sameier. Forhåndssalget ble en stor suksess. Bare én time etter at det hadde startet kunne utbygger bestille bygging av grønne, vakre og urbane Bygaarden.

Teamet i Tada var tidlig med i prosessen sammen med utbygger, arkitekt og megler. Til Bygaarden-prosjektet har vi leverte blant annet visuell identitet, bygget interesselister og målrettede SoMe-kampanjer. Vi har også laget prospekt og stått for all markedsføring og kommunikasjon knyttet til prosjektet.

Det grønne perspektiv

Bygaarden skulle inneholde et konsept som kunne danne en rød tråd gjennom hele prosjektet og de ulike prosessene. Navn og konsept ble blandingen av det å bo i by og samtidig ha tilgang til hage. I dette tilfelle garden, men med dobbel a i navnet Bygaarden. 

Hovedtanken bak Bygaarden-konseptet var å skape et levende boligprosjekt som ville gi beboerne en trygg og sentral base for aktive og spennende hverdager, så vel som rolige og avslappende hviledager. Bygaarden skal være en grønn lunge i Haugesund sentrum. Et boligprosjekt som legger litt ekstra i beplantningen rundt og mellom de to byggene.

En av de ekstra spissene ved dette prosjektet er en felles takterrasse som alle beboerne kan disponere fritt. Her er det rom for plantekasser og å nyte utsikten både mot Steinsfjellet i øst og havet i vest. 

Det grønne perspektivet ble også med oss inn i designfasen hvor det ble brukt grønnfarger i forskjellige nyanser, og blader som dekorelementer for å få et organisk og miljøvennlig uttrykk. Fonten og stilen er minimalistisk, og er noe som passer godt for å vise frem det urbane prosjektet. 

180 på salgsmøte

Det er en stund siden HAUBO har lansert noe i Haugesund sentrum. Såpass sentrale, nye borettslagsleiligheter er ikke hverdagskost her i distriktet. Selv om vi var svært optimistiske på forhånd, var det langt fra sikkert at interessen ville være så stor som vi håpet på.

På salgsmøtet, som ble holdt på Billedgalleriet, møtte det opp hele 180 personer. 20 av de mange HAUBO-medlemmene som hadde tatt turen benyttet forkjøpsretten til å sikre seg en leilighet. Dette resulterte i at det på én kveld ble omsatt for 61 millioner kroner og at utbygger kunne bestille byggestart av prosjektet etter at forhåndssalget hadde vært åpent i bare én time. 

Tre av de resterende leilighetene ble også revet bort første uken på det åpne markedet. 

Bygaarden.no 

I tillegg til teamet under, var også Julia Kuhley, tysk designstudent som var på internship i byrået vårt, med i oppstarten av Bygaarden-prosjektet. Julia laget flere designskisser som ble bærende elementer i det endelige resultatet. Ein großes lob und vielen dank, Julia.