Nygaard Bad kontaktet Tada høsten 2021. Bedriften ønsket å samarbeide med et markedsføringsbyrå som kunne bistå med annonsering. Vi hadde flere idéer til hvordan vi kunne ta Nygaard Bad til nye høyder, men foreslo at vi kunne teste ut samarbeidet rundt høstens store salg – Black Friday og Black Week, som var kun to uker unna. 

Under de påfølgende Black Friday- og Black Week-kampanjene krasjet nettsiden til Nygaard Bad og var nede i et kvarter grunnet stor trafikk. Heldigvis var vi i Tada på ballen og fikset dette kjapt slik at baderomsbedriften omsatte for over dobbelt så mye som bedriften hadde budsjettert med.

Samarbeidet mellom Nygaard Bad og Tada var sementert, og herfra kunne Nygaard Bad skissere ut sine mål sammen med oss. Baderomsbedriften skulle blant annet ha ny profil. Nettsiden, som kun var ett år gammel, ble også raskt et samtaletema. Sto den i stil til Nygaard Bads ambisjonsnivå? Nei.

Bestilling av nettbutikk

Med en vellykket kampanjegjennomføring hadde vi i Tada god innsikt i hvilke styrker og svakheter dagens nettside hadde. Dette ga godt grunnlag for den nye bestillingen og hva vi da ville anbefale å gå videre med.

Integrasjoner med betalingsløsninger, butikkens betalingspunkt, lageret og mer var alle bevegelige deler skulle arbeides inn i en løsning for å gi Nygaard Bad totaloversikt. 

Produkter, kategorier og kolleksjoner skulle lett legges til og formes. Kampanjer og rabatter skulle enkelt kunne lages og planlegges, og annonsering skulle kunne spores fra kroner brukt til kroner tjent.

Vår anbefaling ovenfor Nygaard Bad ble da en Shopify Plus-nettbutikk.

Besøk Nygaard Bads nye nettside og -butikk

Slik laget vi nettsiden til Nygaard Bad

Å lage en nettside er en jobb som i hovedsak består av 4 deler:

  1. Utvikling
  2. Innhold
  3. Design
  4. Automasjon

1. Utvikling

Arbeidet med funksjonalitetene som skal ligge i nettbutikken er som å arbeide med motoren i et kjøretøy. En stor del av dette er integrasjoner og plug-ins. Reviews, oppsalg, mersalg, shipping osv. Utover dette ligger mye av jobben i møte mellom disse og den innebygde funksjonaliteten i Shopify. For funksjonalitet ligger det mye utvikling i hvordan dette skal se ut for brukeren, ikke kun designmessig, selv om dette er en jobb også utvikleren må ta stilling til, men også når, hvor, hva og hvor mye kunden skal se av de forskjellige plug-ins og funksjonalitet som ligger i en nettbutikk.

2. Innhold

2.1 Nettsideinnhold

En nettbutikk representerer en bedrift. Det er derfor hensiktsmessig å ha informasjon om bedriften og de ansatte på nettsiden. Videre er kontaktpunkter på både mail, telefon og kontaktskjema alltid bra å ha med, pluss selvsagt Vilkår for bruk, kjøpsrettigheter og angrerett.

Overordnet for produktene har man gjerne kolleksjoner og produktkategorier som man vil si noe om. For å formidle denne informasjonen trengs det bilder, tekst og video, uavhengig om det er for en kampanje, en type produkt eller et brand. 

2.2 Produkter

Med produktene til Nygaard Bad følger mye informasjon, også informasjon som ikke er synlig for kundene på nettsiden. Bilder, størrelse, beskrivelse og beskrivelse er synlig informasjon, mens ID-nummer som SKU-er og GTIN-er, shipping-koder, tags, kategorier og rabattkoder ligger «gjemt» for dem på siden.

Her er nøkkelen å standardisere informasjonen, noe som vil gi en gjennomgående struktur for alle produktene i nettbutikken. Produktnavn, introduksjonstekst og bildeformat er tre gode eksempler på informasjon som møter kunden og som har stor innvirkning på om det blir et kjøp eller ikke.

3. Design

Ny profil var en del av bestillingen, noe som ga oss i Tada handlingsrom til å gjøre endringer i hovedelementene som skulle definere designet til Nygaard Bads nye nettbutikk. Foruten funksjonaliteten beskrevet i del 1, er logoer, fonter og farger tre av de mest fremtredende karaktertrekkene en nettside kan ha.

Nygaard Bad - font

Hovedfarger, hjelpefarger og kontrastfarger ble nøye utvalgt i samarbeid med Nygaard Bad. Fonter ble valgt og logo justert til den nye profilen. Utover klassisk design, kalles en del av dette universet UX-design – en forkortelse av user experience design. Her løftes de viktigste elementene opp i lyset med mål om en så optimal og effektiv kundereise som mulig. Dette er en arbeidsmetode som bør være gjennomgående i alle nettbutikker, som menyer, kategorier, knapper, plassering av kontaktpunkter og kjøps-triggere.

Nygaard Bad - font2

4. Automasjon

Denne delen av en nettbutikk er skjult for nettsidens besøkende. Og det som er synlig av automasjon er ofte noe de fleste besøkende ikke tenker over. Dette er for eksempel oppsalg hvor du som nettsidebesøkende og kunde får forslag om en servant, kran og klikkventil til baderomsmøbelet du nettopp la til i handlekurven din. 

En del av automasjonen er også mailen du får med spørsmål om du er fornøyd én uke etter kjøpet ditt. Det er kundekategoriene som bestemmer hvem som burde få tilbud etter å ha vært inaktive i et halvt år, og hvem som bør få et gratis håndkle med på kjøpet siden de er VIP-kunde. Dette er et remarketingløp, som også kan være tilbud om en rabatt mot at en melder seg som mottaker av et nyhetsbrev.

Alt dette er viktige deler av kundereisen, noe som betaler seg for lojale og fornøyde kunder som kommer tilbake gang på gang. Dette er også grunnen til at vi gikk for Shopify Plus-løsningen for Nygaard Bad, hvor alle mulighetene for automasjon finnes.

Lansering av nettbutikk

En ny nettbutikk trenger tid til å bygge seg opp. Dette gjelder både for sidens innhold i seg selv, og for markedsføringen rundt den. 

Når det gjelder nettbutikker er disse levende og dynamiske av natur. Alt kan forbedres, enten det er snakk om produktkategorier, rabattsystemer, bilder, tekst, metadata, automasjon eller oppsalg. Spesielt gjeldende er dette i perioden like etter lansering av nettsiden. I denne perioden er alle mann på dekk for å optimalisere det som kan optimaliseres. 

Nygaard Bad – nettside

Tilknyttet en ny nettbutikk har man også alle markedskanalene som brukes for å hente inn besøkende. Disse kobles på og begynner å levere, men dette er også noe som tar tid like etter en nettsidelansering. Mailinglister, publikum og målgrupper lar seg ikke alltid overføre fra en løsning til den neste, så i denne perioden handler det om å skape så mye trafikk som mulig for å fylle opp salgstraktene. Blant disse finner vi glemt handlekurv-mail, winback-mail, shopping-annonser, remarketing-annonser samt Instagram- og Facebook-shop. 

Nygaard Bad – hvordan går det?

En måned etter lansering av nettsiden hadde Nygaard Bad den høyeste omsetningen noen gang i løpet av en uke, kun slått av Black Week. Og antallet kjøpende besøkende ser ikke ut til å stoppe. Alle tall peker oppover, som for eksempel snittverdien per produkt og per handlekurv, som har steget med nesten 20 %.  

Besøkstall er opp. Konverteringsrate er opp. Daglig leder hos Nygaard Bad, Trond Erik Nygaard,  er svært fornøyd med det effektive og enkle brukergrensesnittet i løsningen, hvor produkter legges inn, kategoriseres og markedsføres med minimalt manuelt arbeid. Lagerarbeiderne er tilsvarende fornøyde med den intuitive logistikken knyttet til Shopify.

Nygaard Bad - 07
Nygaard Bad - 06

Samarbeidet mellom Nygaard Bad og Tada

Samarbeidet mellom Nygaard Bad og Tada er i dag sterkt. Praktisk utøver vi i Tada både markedsføring og arbeid med nettbutikken samt som rådgiver og strategisk partner for utarbeiding av mål og planer. 

Vi kjenner nettbutikken ut og inn, noe som gir et svært godt grunnlag for markedsføring. Dette er spesielt utslagsgivende i utarbeiding av kampanjer hvor vi kjapt og enkelt produserer materiell som skaper både trafikk og salg. Vår gode erfaring og kjennskap til Nygaard Bads nettside gjør også sånn at vi kan justere innholdet etter kampanjer uten anstrengelse eller flaskehalser som sitter utenfor byrået.