Oppgaven

Haugaland Vekst og Haugesundregionen satte i vinter i gang et unikt sommerjobb-prosjekt. Her skulle studenter bli invitert til på å løse utfordringer som store bedrifter på Haugalandet står overfor. Oppgaven for oss i Tada ble å gi konseptet navn, grafisk profil, nettsted og markedsmateriell som skulle appellere til målgruppen.

Løsningen

Silden som bygget Haugesund er for lengst redusert til et identitetsbærende ikon, men mulighetene i og rundt «Sildabyen» har aldri vært større. Med teknologi som fellesnevner for alle stillingene, falt vi ned på konseptnavnet Sildikon Valley og en visuell identitet som gjenspeilet både vår identitet og de mange varierte jobbmulighetene regionen og dette konseptet hadde å by på.

Hvordan skulle Haugaland Vekst og Haugesundregionen koble de største talentene norske universiteter og høyskoler har å by på med lokale bedrifter? Svaret ble Sildikon Valley.

Idéen var å tilby unike sommerjobber der studentene skal jobbe sammen i grupper og prøve å løse noen av bedriftenes utfordringer på kreative måter. Dette i stedet for den tradisjonelle løsningen hvor studentene går inn som avløsere for ansatte på ferie. Stillingene som skulle besettes var hos store aktører som blant annet Gassco, Sjøfartsdirektoratet, Aibel og Hatteland.

Tada fikk i oppdrag å gi konseptet navn, grafisk profil, nettsted og markedsmateriell som skulle appellere til målgruppen. Dette skulle skape en fellesskapsfølelse og promotere den imponerende nyskapingen som allerede finner sted i vår region.

Sildikon Valley ble kjørt som kampanjer i sosiale medier (Instagram, Facebook og Snapchat) for å treffe de unge studentene. Det ble laget filmer (produsert av Vestbris), bildeannonser og en egen kampanjenettside. Nettsiden har etter lansering hatt besøk av over 7000 fra hele landet.

Konseptet ble i midten av februar også presentert i Bergen og Trondheim under Haugaland Vekst og Haugesundregionens rekrutteringsarrangementer.

Tada bilde kommer snart
utvikling

Nå, sommeren 2019, er 46 av de mange studentene som søkte på sommerstillingene i full gang med å løse konkrete utfordringer for store bedrifter i Haugesundregionen.

«Sildikon Valley er et samarbeidsprosjekt med bedriftene i Haugesundregionen.no som Haugaland Vekst leder. Samarbeidet med Tada ga oss en trygghet og god veiledning gjennom en travel hverdag. Fra ideen ble introdusert til oss av Harald Larssen Lønning i november, klarte Tada å levere på rekordtid en identitet til et helt nytt konsept samt en langsiktig plan for lansering allerede før jul. Det er vanskelig å være reklamekjøper. Man skal treffe godt, har gjerne dårlig tid og skal raskt øke kjennskap. Tada var effektive, rådgivende samtidig som lyttende, og klarte å skape et fengende navn og en oversiktlig webside som har gitt oss stor effekt. Bred markedsføring og god plan sørget for over fire hundre søkere og 46 sommerstudenter ansatt i annerledes sommerjobber. Stor takk til Tada for en kreativ vri og effektivt bidrag til et vellykket prosjekt.»

Jannicke Kvarven
Mulighetsutvikler / Rådgiver i Haugaland Vekst IKS