Oppgaven

Haraldsvang, eller «Vangen» på folkemunne, er et populært turområde i Haugesund. Skog, vann, stier, stupetårn og en scene. I 2016 skulle det for første gang siden 70-tallet sveives i gang en musikkfestival. Vi ble tildelt oppgavene med å skape festivalens navn, visuelle og grafiske identitet og være med å spre det glade og musikalske budskap til haugalendingene og resten av verden.

Løsningen

«Den festivalen i Vangen» ble navnet. I tilfelle regn, og siden det skulle spilles musikk som ville varme liten og stor, ble festivalens grafiske identitet skinnende, blomstrende og varmt. Og løsningen for å skape en godt besøkt festival er selvsagt god og kreativ markedsføring.

Haraldsvang i Haugesund er et vakkert turområde like nordøst for byens sentrumsgater. Med blant annet mange turstier, stupetårn og lekeplass er området godt besøk av både to- og firbeinte hver eneste dag. Midt i mylderet av stier og majestetiske trær finner man et større amfi. Her ble sagnomsuste Vise- og lyrikkfestivalen arrangert både i 1971 og 1972. Siden har friluftsområdet vært festivalfritt, men det var altså før vi skrev 2017.

Navn, identitet og markedsføring

Før den nye musikkfestivalen skulle sette tonen i en av byens grønne lunger, fikk vi i Tada i oppgave å skape festivalens navn, dens visuelle identitet samt å bidra til å spre det glade og musikalske budskap til haugalendingene og resten av verden.

Vi hørte haugesunderne for oss. «Ska du på den festivalen i Vangen, du?» Så da var navnet i boks.

Her i vest blir det som regel ikke mer sommer enn det du du lager selv, så istedenfor å vente på solen, bestemte vi oss for å la det grafiske uttrykket skinne, blomstre og varme.

Susanne Sundfør, Den festivalen i Vangen 2018.
Foto: Grethe Nygaard
Per Steinar Lie og Low Frequency in Stereo, 2018
Foto: Grethe Nygaard

Tada har siden oppstarten av festivalen stått for brorparten av dens markedsføring og annonsering. Sosiale medier, som Facebook, Instagram og Snapchat, har alle vært hyppig brukte kanaler for promotering og billettsalg. I tillegg har det vært naturlig å benytte seg av den fysiske versjonen av jungeltelegrafen – trær og andre naturlige flater for opphenging av plakater med påminnelser om årets båndtvang-happening.

Amfiet og området ellers rundt scenen bugnet av boder som serverte street food og kalde leskende nytelser. Mellom trærne hang det lenker med og uten lys. Her og der fant man sittegrupper bestående av fargerike stoler og trestubber utstyrt med komfortable puter. Man kunne dessuten oppleve en fotoutstilling eller besøke standen til en eller flere av festivalens samarbeidspartnere. For å ha total oversikt over hva og hvor på festivalområdet, kunne man benytte festivalens kart.

Fotoutstilling og foto: Grethe Nygaard
Områdekart – tegnet for hånd av illustratør Steinar Iversen i Tada.
Fett med billett.
Man kan komme langt med kort.

Da du for første gang entret naturens gang og korridorer og ble ønsket velkommen på festival med lyslenker og håndlagede skilt. Da annenhver person med hendene fulle av voksenbrus sklei og landet på baken i gjørma, med et smil. Da det regnet så mye under Årabrot at du nesten ikke kunne se Nernes og co på scenen. Da Torgeir Waldemar avsluttet 2017-festivalen med en konsert hentet fra musikkverdenens vakreste kroker. Minner fra de festivalene i Vangen som har vært. Vi gleder oss til å bidra i og oppleve fortsettelsen sammen med Vangen-familien.

Deler av første utgave av Den festivalen i Vangen 2017 ble festet til tape av vår gode samarbeidspartnere i Vestbris.