Slik lager du en selgende markedsplan
Skrevet av: Simone Pedersen, intern i Tada våren 2023
Hva er en markedsplan?
En markedsplan beskriver hvordan du planlegger og markedsfører bedriften, tjenestene eller produktet ditt. Markedsplanen kan ansees som samlingspunktet for all aktiviteten du utfører i din markedsføring.
Hvorfor lage en markedsplan?
Formålet med en markedsplan er å sikre at dine markedsføringsaktiviteter er gjennomtenkte og implementeres på den riktig måten, til riktig tid. Planen gir mer struktur i markedsføringsarbeidet til din bedrift og dere øker dermed sjansene for å bli mer relevant for målgruppen deres. Samtidig som du øker kjennskapen og kunnskapen om deres egne produkter, blir dere også mer obs på konkurrentenes styrker og svakheter.
Tips #1: List opp målet deres
Mål hjelper deg å drive virksomheten din fremover. Hvis du ikke kjenner målene dine, blir det imidlertid vanskelig å vite om dere lykkes med markedsføringsarbeidet eller ei. Tenk derfor SMART:
- Spesifikk
- Målbar (KPI)
- Attraktivt
- Realistisk
- Tidsbestemt
Tips #2: Gjør research
Det er viktig å gjøre research. Du må kjenne virksomheten din og kjenne konkurrentene dine. Din research skal bl.a. ha fokus på følgende:
- Markedsanalyse: Forstå markedet og hva behovene er.
- Konkurrentanalyse: Kjenn konkurrentene dine, hva er deres mål? Hvilke markedsandeler er de ute etter? Hvordan skiller produktene deres seg ut?
- SWOT: Identifisere dine styrker, svakheter, muligheter og trusler som er relevante for markedsføringsstrategien din.
- Kjøperpersona: Identifiser målgruppen og gruppens kjennetegn. Du må lære å forstå kunden.
- Kundens kjøpssykluser: Oppmerksomhet, omtanke, kjøp.
Punktene kan hjelpe deg med å legge føringer for markedsføringsstrategien din. Det er viktig å være forberedt på hvilke hindringer som ev. kan dukke opp og hvilke muligheter du kan utnytte.
Tips #3: Kjenn produktet ditt
Markedsplanen din bør inneholde en grundig produktbeskrivelse som er attraktiv for kundene.
- Hva gjør produktene spesielle?
- Hvordan kan du utnytte ev. fordeler for å tiltrekke flere kunder?
Definer din USP (Unique Selling Point), som er det som gjør produktet ditt unikt. Hva tilbyr du som konkurrentene ikke gjør?
Tips #4: Distribusjonsplan
Markedsplanen din bør også inneholde en distribusjonsplan. Hvordan vil du distribuere markedsføringsbudskapene dine, og hvilke kanaler skal du bruke?
Tips #5: Budsjett
Du trenger et markedsføringsbudsjett, som forteller deg hvor mye du kan bruke på markedsføringen din. Det er viktig å bygge fleksibilitet inn i budsjettet og markedsplanen.
Vær derfor obs på potensiell risiko på forhånd, og vær oppmerksom på potensielle endringer i markedet, så du heller kan gripe mulighetene om de dukker opp.
Not Just a Plan, It’s a Process
Det som gjør en markedsplan god er selve gjennomføringen – at den fører til at kundene tar beslutninger som er positive for din virksomhet. Utarbeid markedsplanen, planlegg gjennomføringen og gjennomgå markedsplanen regelmessig. Revider etter behov og utfør på nytt.