Sporing og analyse av nettsteder og markedsføring er en viktig del av dagens digitale verden. Ved å samle inn data om hvordan brukere navigerer og bruker nettstedet, kan dere som bedrift få verdifull innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer når det gjelder å nå ut til deres målgrupper. 

Den mest brukte måten å samle inn data på er ved bruk av informasjonskapsler, eller cookies.

Hva er informasjonskapsler?

Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som lagres på en brukers enhet (f.eks. datamaskin, mobiltelefon eller nettbrett) når vedkommende besøker et nettsted. Disse filene inneholder informasjon om brukerens aktiviteter på nettstedet. Som for eksempel hvilke sider som er besøkt, hvor lang tid brukeren tilbringer på hver side og hvilke handlinger som utføres (f.eks. kjøp, registrering, pålogging).

Informasjonskapsler brukes av nettsteder for å forbedre brukeropplevelsen og tilpasse innholdet til brukerens interesser og behov. De kan også benyttes til å samle inn data om brukeratferd og trafikk på nettstedet, som deretter kan brukes til å analysere og optimalisere nettstedet.

Analyse

Analyse av nettstedet kan gi innsikt i hvor brukerne kommer fra, hva de gjør på nettstedet, hvor lenge de blir og hvor utgangen er. Dette kan hjelpe bedriften din med å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer når det gjelder å tiltrekke og engasjere brukere på nettstedet. 

I tillegg til nettstedsanalyse, kan bedrifter også samle inn data om markedsføringskampanjer. For eksempel gjennom bruk av sporing av klikk og sporing av konverteringer. Dette kan gi innsikt i hvilke kampanjer som fører til salg eller andre ønskede handlinger fra brukerne.

Sporing og analyse av nettsteder og markedsføring kan gi verdifull innsikt. I dette arbeidet er det samtidig viktig å være bevisst på personvern og sikkerhet, nedfelt i GDPR-loven. 

Loven krever at bedriften må informere brukerne om hvilke data som samles inn. Den sier også at de må ha samtykke fra brukerne før de kan samle inn og bruke data. 

I tillegg bør bedriften også ta sikkerhetstiltak for å beskytte dataene som samles inn. Dette inkluderer bruk av sikre tilkoblinger (SSL-sertifikat) og beskyttelse av sensitive data.

GDPR

GDPR, eller General Data Protection Regulation, er en europeisk lov som trådte i kraft i 2018. Lovens hovedformål er å beskytte personvernet til innbyggerne i EU-området. Den skal også sikre at organisasjoner som samler inn og behandler personopplysninger, gjør dette på en ansvarlig måte.

GDPR er en av de mest omfattende lover for personvern som er innført. Loven har påvirket både selskaper og enkeltpersoner. Den har også blitt en standard for personvern utenfor EU, da mange organisasjoner har valgt å overholde den på grunn av den omfattende beskyttelsen den gir.

Det viktigste å tenke på rundt GDPR er å beskytte personopplysninger og respektere personvernet til enkeltpersoner. Dette betyr at organisasjoner må være åpne og transparente om hvilke data de samler inn og hvordan de bruker disse dataene. Organisasjoner må også ha samtykke fra enkeltpersoner før de samler inn og bruker personopplysninger. De må også sørge for at dataene er lagret sikkert og beskyttet mot uautorisert tilgang.

Les flere nyttige artikler fra Tada: