Hils på Johan 👋 – TADAs nye digitale markedsfører som bringer data og strategi til kreative prosjekter
Det digitale teamet i TADA har fĂĄtt et nytt tilskudd. I starten av november hadde Johan Sæter sin aller første arbeidsdag i TADA. Johan, opprinnelig fra Tromsø, kommer til TADA etter flere ĂĄr i København og Oslo, og er nĂĄ bosatt pĂĄ HaugĂĄ med samboer, sønnen Victor pĂĄ to ĂĄr og en liten hund pĂĄ to kilo.Â
Et møte med markedsføring i København
Johan tok sin bachelorgrad i økonomi ved BI Bergen og en mastergrad i merkevarebygging og kommunikasjon ved Copenhagen Business School i København, der han startet karrieren nærmest ved en tilfeldighet. Under studiene i København fikk han jobb i et digitalt markedsføringsbyrå gjennom en gammel venn. Med sin langvarige interesse for merkevarer og merkevarebygging var det ingen tvil om at digital markedsføring var det riktige feltet.
– Jeg fant fort ut at digital markedsføring var noe jeg syntes var veldig spennende – ikke minst veldig gøy, forteller Johan.
Etter studiene har han jobbet som digital markedsfører og rådgiver både i København og i Oslo, for blant annet byråene Precis Digital og Amidays, der han har jobbet med store merkevarer som Deloitte, Bavaria, Kérastase, HBO og AutoStore. Med en samboer fra Haugesund ble det etterhvert et naturlig valg å reise vestover, og etter et år i Appex som digital markedsfører, har han nå funnet veien til TADA.
Klar for møtet mellom data og kreativitet i TADA
Hovedstyrkene til Johan ligger i dataanalyse og digital strategi, noe som også var en stor del av mastergraden hans, der han tok med nyttig kunnskap om hvordan man gjennom markedsføring kan bygge og posisjonere en sterk merkevare. Men selv om styrkene hans ligger innenfor data og strategi, har han også stor interesse for kreativitet og design, og det var også derfor valget falt på TADA.
– Her i TADA har jeg muligheten til å arbeide i et kreativt og faglig sterkt miljø med spennende prosjekter fra A til Å, samtidig som jeg kan bidra med min erfaring innen datadrevet markedsføring. Ikke minst får jeg muligheten til å jobbe med utrolig kjekke og dyktige kolleger, understreker han.
Brenner for gode merkevarer
Som markedsfører finner han inspirasjon i kreative og nytenkende måter å bygge merkevarer på – enten det er i form av bruk av stilig visuell kommunikasjon, kreative formidlingsmetoder eller strategisk bruk av kundedata gjennom innsikt og analyse.
– Jeg elsker merkevarer som har en tydelig identitet og som skaper meningsfulle forbindelser med kundene sine ved å bygge en følelse av felles identitet og verdier, forklarer Johan.
Fotball, kaffe og en rask tur i Djupadalen
Når han ikke jobber, setter Johan av tid til å være med sønnen Victor på 2 år og familien. Ellers treffer du kanskje på han på en løpetur eller sykkeltur i Vangen eller Djupadalen. Mellom slagene koser han seg gjerne hjemme med fotball på skjermen (da helst TIL) og en god kopp kaffe. Tromsøværingen har med andre ord funnet seg godt til rette her på Haugalandet.
– Det beste med å bo på Haugalandet er nok alle de hyggelige menneskene som bor her og nærheten til naturen. Selv om Tromsø er langt unna har vi jo kysten til felles og jeg har følt meg hjemme her siden dag én, avslutter Johan.